Förlossningen & BB

22/9😃

07.30 vaknar och har ont i ryggen 

08.00 inte ont 

08.10 ont i nedre delen av magen 

08.11 inte ont 

08.17 ont i nedre delen av magen + rygg

08.19 inte ont

08.25 ont i nedre delen av magen + rygg

Börjar i rygg och strålar fram ner i magen

08.30 inte ont 


09.00 har överlag mindre ont efter kommit upp och rört mig ett tag. Stannar och pratar med grannen i hörnet mör Saköregatan och det går bra. Berättar att jag har lite förvärkar bara 

09.30 ont efter att ha gått till mamma för frukost. Skulle hem till Jenna och kolla på hennes vagn osv men jag ställer in det. 

10.40 ondare och tätare. Mamma kör hem hem, kan inte gå hem.

11.30 pratat med förlossningen, tar Alvedon och avvaktar. Ringer hem Tobbe. 

17.00 inskrivna och öppen 4 cm! 

Värkarna gör ondare men väljer att vänta med lustgas. 


20.43 fick ryggbedövning för en timme sen som nu har värkat. Har kunnat ätit och druckit efter den. Nu vilar vi lite. Dom har precis kollat allt och jag är öppen 7cm nu och har inte ont alls. Fick klåda av bedövningen bara men det går bra. Känner mig skakig i kroppen och lite yr. Börjar känna mig trött 


21.51 personal byte. Har varit uppe och kissat och gått några varv på avdelningen

Fryser, skakis och har klåda men glad och nöjd, inte alls ont. Vattnet har inte gått 


23.00 öppen 7cm , hoppar på boll. Precis tagit hål på hinnorna så vattnet gått 


00.10 öppen 10 cm, snart dags för krystvärkar, börjar känna kraftigare tryck ner i underlivet och i rumpan


00.56 får värkatimulerande dropp för att få mer fart i krystningsvärkarna 


Dom ökar droppet flera gånger enligt Tobbe och jag hade kryst värkar i en timme och hon kom ut 04.30. Under krystvärkarna provar vi många olika ställningar, på rygg, stående på knä och sen på rygg med en stång över sängen så drog jag i en handduk vid varje värk. Så kom hon ut. Dom hade varma handdukar mot underlivet och jag fick kall handduk mot pannan som jag drog runt i hela ansiktet. På slutet av kryst värkarna kallade barnmorskan in en annan barnmorska. Hon hade jobbat i 30 år och var väldigt tydlig och rak och pushade mig att krysta hårdare, ta mer luft, vad Tobbe ge mig mera saft osv.. och så kom en värk. Huvudet var påväg ut. En värk till som jag fick pausa och vänta tills nästa värk så när nästa värk kom, kom huvudet ut och kroppen därefter på samma värk. Jag kollade när hon kom ut ❤️ men hon skrek inte. Och dom började putta och lyfta omkring henne och hon hostade lite fostervatten. Jag fick upp henne på bröstet och Tobbe grät. Jag var lugn, livrädd och helt i chock. Jag kände mig helt tom och kunde inte riktigt ta in vad som händer. Tobbe fick gå iväg med henne där hon fick andas i en mask medan moderkakan kom ut. Sen kom Dom in med henne igen och la henne på mitt bröst. Så Började barnmorskan sy och jag fick lustgas. Samtidigt som Lexi fick på sig en mask att andas i. Jag höll i henne så Tobbe fick hjälpa mig med lustgasen och samtidigt som han höll koll på henne och hennes mask. Jag blev sydd ca 10 stygn och fick en grad 1-2 bristning. Vilket inte är så farligt. Efter det försökte dom ta massa prover på henne och få henne att hosta upp fostervatten. Läkare och personal från neonatalavdelningen var på plats och i timmar togs kontroller och hon undersöktes. Tobbe satt i stolen och somnade till av ren utmattning och jag likaså. Kämpade så hårt för att hålla ögonen öppna. Jag gick själv och kissade och kände mig svag i kroppen såklart. Men känslomässigt helt tom. Runt halv 8 fick vi in frukostbrickan som jag senare precis innan vi skulle åka till BB  tog en kort på och åt en macka snabbt av. Det var diskussioner om vi skulle till neo eller BB då hon behövde hjälp med andningen. Men det blev BB så kom personalen från neo och kollade till oss. timmarna på förlossningen gick så fort men nån timme efter att hon kom ville dom att hon skulle äta från brösten, jag försökte med allt men hon tog inte tag, hon orkade inte. Så jag fick pressa ut två tre droppar i en kopp som en personal tog på fingret och in i hennes mun för att hon skulle få den viktiga råmjölken. 


BB TIDEN❤️ 23/9

Jag får åka rullstol upp till BB och Tobbe tar med alla saker, in på ett litet rum med varsin säng. En normalt rum med en uppfällda extra säng. Personalen från neo är kvar och mäter hennes syresättning och går. Tobbe drog ner persiennerna då Jag och Tobbe är så extremt trötta att vi inte säger nånting till varandra och somnar, det är omöjligt att hålla upp ögonen. ALDRIG har jag varit så sjukt trött! jag ligger med henne i famnen och vaknar när personalen kom in igen efter en halvtimme. Då vägs och mäts hon äntligen! 3246g och 52 cm lång. Sen dags för första blöjbytet och bajset var kolsvart som tjära. Sen lägger vi oss i sängen och försöker amma, jag får hjälp med amningsnapp under dagen då orkar hon hitta bröstet och suga lite då och då. Vi vilar och slumrar till ibland och håller kontakt med omvärlden, alla undrar hur det går och vad som hänt då vi inte hört av oss sen vi höll på värkarbetet. Tobbe hade bara skickat en snabb bild att hon hade kommit till våra föräldrar runt 6 tiden ❤️ sen FaceTimede med både nyblivna mormor och morfar och med min bästa vän Amanda! på eftermiddagen har jag riktigt ont och jag får en oxynorm. Hjälper bra och jag orkar duscha och känner mig lite som en ny människa sen duschar Tobbe och jag ammar. Trodde hon var klar så jag la bort amningsnappen men sen blev hon sugen igen och jag provade utan och då tog hon bröstet! Det gjorde ondare än med nappen men gud så glada vi blev 😃 sen fortsatte vi vila och Tobbe tog henne till sin säng vid halv 4 tiden och jag somnar och vaknar sen med en ryck över att morgon personalen är inne vid 8! 


24/9 Får lite panik och undrar bara vart mitt barn är och hur hon mår! ser att hon är hos Tobbe men har så svårt att fokusera på informationen. Vi fick iallafall en dosa och när den började pipa skulle vi på läkarrond med henne. Vi åt frukost och ammade på. Vid 11 pep den och Tobbe var henne mot ronden. Så såg jag en annan tjej gå med gåbord till ronden så då kände jag mig ganska pigg ändå 😃 allt såg bra ut där och vi fick gå tillbaka till rummet😃 vi åt lunch och vilade, la upp lite bilder på sociala medier och bara vilade och ammade. Tobbe tog kort på mitt underliv för att visa mig och det gjorde mig lugnare då det såg bättre ut än vad jag trodde! Blåmärken och invändiga stygn och inte ser. Då vågar jag iallafall torka mig liksom. Men ont gör det. Har fortfarande lite svårt att gå, ställa mig upp och sätta mig och sitta bara. Vi ammade på och åt massor med kvällsfika! Jag äter nu hur mycket som helst! 5 mackor och lunch och kvällsmat sen 5 mackor igen till kvällsfikat 😂 amningen är jobbig och gör ont och jag ammar ofta och låter henne snutta hela tiden. Tycker det är svårt att hon får ett bra tag men ber om hjälp och dom visar att bröstvårtan ska uppåt. Tobbe lägger sig i sin extra säng och vi i min och han somnar så jag låter han sova nu. 


25/9 

Jag ammar och somnar till emellanåt. Det går bra själv men jag börjar gå på toa.. men jag kryper ur sängen medan och sover och skyndar mig! Vid halv 4 har hon bajsat och jag behöver lite hjälp så då väcker jag Tobbe och vi hjälps åt. Matar henne mer och sen tar Tobbe henne och jag kan sova lite. På morgonen är det dags för provtagning! PKU prov, gulsot och hörseltest med mera. Efter det tror och hoppas vi på att få åka hem 😃 vi går med henne till undersöknings rummet och sätter igång. Jag ger henne sockervatten med lillfingret i munnen på henne medan sjuksköterskan tar prov och Tobias får assistera henne. Sen tar dom prover för gulsot och då har hon helt plötsligt höga värden av det och behöver sola. Sen görs hörseltestet och hon blev inte godkänd men det var vanligt vid 48 timmar då dom ofta har kvar fostervatten i öronen ❤️  sen vägde dom henne och hon låg på ca 2900 nånting. Hon hade inte gått ner mer än 10% av sin födelsevikt iallafall så på det blev hon godkänd. Vi gick in på rummet och åt frukost och väntade på provsvar, dom kom fort med provsvar och sa att hon skulle få sola och att vi blir kvar ett till dygn på BB. Så kom dom in med en wrap och la henne på/i och satt på henne en ögonmask. Det var svårt att mata överlag och extra svårt att mata henne i den och hon blev ledsen av att ha masken så nu blev jag och Tobbe så himla ledsen över allt. Allt kändes så himla tungt.. jag grät många gånger under eftermiddagen när hon matades och vi satt på masken. Tillsslut fick vi in en rutin på allt och vi tog av henne mask och allt och böt blöjan och gosa lite. La tillbaka henne utan mask och liggammande på wrapen, satte sen på masken (då blir hon ledsen) och sen ammade jag lite till då blev hon nöjd och somnade så vi kunde vika ihop wrapen. Så höll vi på sen hela kvällen och natten. Men som skönt är att hon sover iallafall bra och länge i den så natten har gått över förväntan. 


26/9 Matades vid 00 sen sov jag i min säng och Tobbe med henne i extra sängen och sen väckte Tobbe mig vid 3 och vi gjorde rutinen tillsammans sen väckte han mig igen vid halv 6 och gjorde samma sak. Sen var jag piggare och Tobbe la sig i min säng och jag i extra sängen hos henne 😍 hon har precis ätit mycket och jag ligger och skriver detta nu men henne sovandes bredvid. Ska försöka gå och våga äta frukost nu sen är det dags för ny provtagning så får vi se vad som händer idag. Nu har hon solat i 20 timmar iallafall. 


Provtagningen gick bra, jag gick ensam och matade hennes med sockervatten medan dom stack henne i handen igen. Hon reagerade inte ens. Hon hade gått upp i vikt den dagen innan så maten fungerar bra 👍🏼 sedan gick vi tillbaka till Tobbe som åt frukost så fick hon sola mera. Vi åt lunch och satt och pratade så kom dom och gjorde hörsel testet igen som hon blev godkänd på! Jag hade väldigt ont i underlivet så provade en isbinda vilket var väldigt skönt faktiskt! Var lite skeptisk men det var över förväntan. Sen fick vi beskedet att vi fick åka hem! Så kom en barnmorska och gav oss alla journaler och klippte våra band. Så packade vi ihop och Tobbe lämnade sakerna i bilen. Jag matade Lexi och Tobbe kom sen med babyskyddet men hon gillade inte att klä på sig eller vara k babyskyddet! Påvägen hem 14.40 köpte vi lite donken och åt i bilen medan hon var lott grinig. Ett finger i munnen så vart hon nöjd. Nu har vi duschat hemma och väntar på att mamma och pappa och Emil och Elias ska komma med spicy hot. Imorgon har vi återbesök i Västerås 09.00 för att kolla vårderna med gulsoten + vikt 


27/9 

Idag var vi på återbesök och hon hade gått upp i vikt🥰 amningen observerades och allt såg bra ut. Så tog dom prov på gulsoten som vi sen fick svar på att värderna har stigit igen. Så vi ska dit imorgon igen för att ta nya prover. Efter besöket släppte Tobbe av oss hos mamma och pappa och åkte hem och sov. Vi fikade där med Emil och Elias och sen fikade vi hos farmor och farfar. Så gick jag  och mamma en sväng hemåt med vagnen 💕 efter en stund kom Tobias föräldrar och syster på besök. Vi fikade och dom hade med sig mat åt oss som vi nu har ätit i köket tillsammans alla 3. Älskar hennes babystol🥰 Så nu ska vi gå en kvällspromenad med vagnen för första gången tillsammans.  (null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)



Allmänt | |
Upp